Grenlandzki port lotniczy Nuuk tymczasowo stracił zezwolenie na obsługę lotów międzynarodowych z powodu obaw związanych z kontrolą bezpieczeństwa. Nowy hub Air Greenland – bez żadnych obostrzeń – może realizować połączenia lotnicze na trasach krajowych. SAS i United Airlines anulowały zaplanowane rejsy.
Stolica Grenlandii dopiero niedawno przejęła rolę międzynarodowego węzła komunikacyjnego wyspy. Przed 28 listopada 2024 roku podróże międzynarodowe do Grenlandii odbywały się przez Kangerlussuaq na północy, z którego turyści dostawali się do Nuuk lotem na pokładzie samolotu turbośmigłowego.
Wydłużenie drogi startowej stołecznego portu lotniczego otworzyło nowe możliwości operacyjne. Autonomiczne terytorium zależne od Danii dosyć długo starało się przyciągnąć więcej turystów z Europy i Ameryki Północnej, lecz brak infrastruktury utrudniał „walkę” o turystów z Islandią.
Dłuższa droga startowa, o długości 2 200 metrów, zapewniła możliwość realizacji lotów airbusem A330-800neo na kluczowej trasie (do i z Kopenhagi) przez Air Greenland. Dzięki nowej infrastrukturze w Nuuk zadebiutowały United Airlines – amerykańskie linie lotnicze połączyły z największą wyspą świata Nowy Jork. Operacje boeingami 737 szybko stały się popularne wśród klientów przewoźnika, więc operator z „wielkiej trójki” zaoferuje takie loty między „Wielkim Jabłkiem” a Grenlandią również latem 2026 roku.
Nie wiadomo jednak, co będzie z pozostałymi rejsami, które miały wykonać United Airlines w kończącym się sezonie letnim. Agencja Lotnictwa Cywilnego i Kolei Danii anulowała certyfikat operacji międzynarodowych, co oznacza, że lotnisko w Nuuk uprawnione jest do obsługi wyłącznie lotów na trasach krajowych – do m.in. do Kangerlussuaq i Narsarsuaq. Decyzja duńskiego regulatora motywowana jest istotnymi brakami w szkoleniu pracowników odpowiedzialnych za kontrolę pasażerów w ruchu międzynarodowym, a „dodatkowe szkolenie personelu nie w pełni spełnia obecne wymagania”.
Działanie duńskiej Agencji Lotnictwa Cywilnego i Kolei ma już swoje reperkusje w działalności operacyjnej United Airlines i SAS, które operują regularnie do portu w Nuuk. Lot nr 80 amerykańskiego przewoźnika został zmuszony do bycia zawróconym do Newark, a skandynawski operator anulował zaplanowany na środę rejs. Na tę chwilę nie ma informacji, ile potrwa przerwa w obsłudze połączeń międzynarodowych. W najbliższej przyszłości podróżni wylatujący z Grenlandii na niektórych trasach mogą zostać poddani kontroli bezpieczeństwa w Kangerlussuaq lub Narsarsuaq.